Kto z nas nie zna sloganu marki Nike „Just Do It”? Sam musisz przyznać, że to nie tylko fraza – to wręcz filozofia życiowa, którą Nike przekazuje poprzez historie zwycięstw, pokonywania trudności i osiągania celów. Na pewno kojarzysz również historie oparte na radości marki Coca-Cola, w których króluje sielanka i magia świąt. „Just Do It” (Nike) czy mistrzowskie splatanie historii opartych na radości i przynależności (Coca-Cola) to przykłady efektywnego storytellingu – potężnego narzędzia, które odpowiednio wykorzystane przenosi odbiorcę w inny świat, tworząc u niego niezapomniane doświadczenia.
Storytelling to coś więcej niż tylko przekaz – to zarówno sztuka opowiadania takich historii, które angażują, jak i sztuka tworzenia takich więzi oraz doświadczeń, które inspirują i mocno pozostają w pamięci. Czy jest on istotny w komunikacji z otoczeniem? Jest. Dlaczego? Ponieważ w tak dynamicznie rozwijającym się świecie ludzie nie kupują już wyłącznie produktów ani usług – kupują historie, które te produkty i usługi opowiadają.
Historia, która wciąga
Historie budują emocjonalną więź oraz przekonują dużo bardziej niż „suche” fakty. Ponadto ludzie są bardziej skłonni do identyfikowania się z postaciami i sytuacjami opisanymi w historii, a to właśnie pozwala na budowanie silniejszych relacji z daną marką czy organizacją. Co więcej, w dobie całej masy ciekawych podmiotów czy osobowości, to właśnie unikalna historia wyróżnia markę i sprawia, że jest ona zapamiętana.
W poszukiwaniu Bohatera
Storytelling „odnajdzie” się wszędzie tam, gdzie… jest przekaz. Możesz po niego sięgnąć zarówno w postach na blogu, jak i przy tworzeniu historii marki, po kampanie reklamowe. Zanim jednak to zrobisz:
- Zastanów się, co sprawia, że Twoja marka czy organizacja jest wyjątkowa
Każdy ma przecież swoją opowieść. Odkryj swoją!
- Zidentyfikuj „bohaterów” historii
Pracownicy, klienci, a może… produkt? Spraw, by ich rola czy też osiągnięcia stały się bliskie Twojemu odbiorcy.
- Bądź prawdziwy
Najważniejszym elementem dobrej historii jest autentyczność. Bez niej, nawet najlepiej skonstruowana narracja, traci na wartości.
Zbudować napięcie i… ciekawość
Opowieści są jak mosty – kiedy dzielimy się doświadczeniami, wartościami czy celami, budujemy jednocześnie relacje z naszymi odbiorcami. Ponadto ludzki mózg lepiej zapamiętuje te informacje, które są opowiedziane w formie historii. Na to właśnie pozwala storytelling. Aby tak się jednak stało, Twoja historia powinna inspirować, uczyć i wzbudzać ciekawość odbiorcy. Jak to zrobić?
Postaw na interaktywność i personalizację. Odbiorcy chcą uczestniczyć w historii, dlatego wszelkie interaktywne elementy oraz możliwości personalizacji dostarczą angażujących treści, a tym samym i doświadczeń. Pamiętaj, że potężnym narzędziem w storytellingu są materiały video. Krótkie filmy czy animacje nie tylko bardziej przyciągają uwagę, ale umożliwiają również skuteczniejsze przekazywanie emocji. W tworzeniu nieszablonowych narracji pomóc Ci może również…. wirtualna rzeczywistość, która otwiera nowe możliwości w tworzeniu immersyjnych narracji, co pozwala na wchodzenie w interakcję z treściami. Miej również na względzie fakt, że dzisiejsi odbiorcy stawiają na zrównoważony rozwój. Integracja storytellingu z „zielonymi” praktykami przyciągnie zatem ekologicznie świadomych odbiorców (a tych z każdym dniem przybywa). I last but not least – historie „niosą” się różnymi kanałami: od mediów społecznościowych po podcasty. Sięganie po nie zwiększy nie tylko zasięg Twojej opowieści, lecz również i zaangażowanie Twoich odbiorców.
Niekończąca się opowieść
Pamiętaj – dobry storytelling to taki, który zostaje z odbiorcą długo po tym, jak skończy się opowieść. To uniwersalny język, który łączy nas wszystkich (bez względu na kulturę, wiek czy doświadczenie). Stanowi on nie tylko skuteczne narzędzie w komunikacji – to prawdziwa sztuka narracyjna, która potrafi zbudować most pomiędzy marką a jej klientami. Wykorzystywany z rozwagą i kreatywnością, staje się nieodłącznym elementem strategii komunikacyjnej, przyciągając uwagę i budując trwałe relacje z otoczeniem.